Як навчитися доводити геометричні твердження?



    Як навчитися  доводити  геометричні твердження?

Розв'язування задач — це одна з активних форм навчання, у процесі якої учні ознайомлюються з певними математичними закономірностями, намагають­ся дещо по-іншому подивитися на вже відомі їм теоре­тичні факти, вчаться самостійно здобувати знання, розвивають логічне мислення.
Аналіз і синтез під час розв'язування задач на доведення
Синтетичне доведення — це міркування від умови задачі до її висновку. При цьому кожне попереднє су­дження є достатньою умовою для наступного. Якщо умовою задачі є твердження  Т1, а висновком — Тn, то схематично цей спосіб міркувань можна зобразити  у вигляді логічного ланцюжку так:
Т1  Т2    Т3   Т4   Т5   Т6   Т7  …..  Тn   .
Для аналітичного доведення характерним є перехід від висновку до умови задачі.
Розрізняють два види ана­лізу. Перший вид характеризується тим, що для вста­новлення справедливості твердження Тn прагнуть знай­ти таку умову (одне або кілька тверджень) Тr{, з якої випливає Тn, потім для умови Тn-1 знаходять умову Тn-2, наслідком якої є Тn-3, і т. д. доти, поки не приходять до тверджень, установлених раніше, а також заданих умо­вою Т1 задачі. Схематично цей вид аналізу можна запи­сати так:
Тn  ……   Т4   Т3   Т2   Т1  
Другий вид аналізу полягає в тому, шо припускають істинність висновку Тn
 задачі та шукають умову Тn-1,, яка є наслідком припущення. Потім шукають наслідок Тn-2  умови Тn-1 і т. д. доти, поки не приходять до тверджен­ня, істинність якого  відома  або задана умовою задачі. Цей вид аналізу схематично можна зобразити так:
            Тn   Тn-1   Тn-2     ……      Т2   Т1
Оскільки істинність наслідку не гарантує істинності умови, то цей вид аналізу треба обов'язково доповнювати перевіркою оберненості суджень за допомогою синтезу.

Структурно-схематичне разв 'язування геометричних задач на доведення

Щоб навчити учнів розв'язувати задачі на доведен­ня, необхідно, на мою думку, сконцентрувати увагу на аналітико-синтетичному способі підбору логічних ланцюгів. З цією метою можна замінити традиційні словесно-сим­вольні розв'язання на  якісь структурно-схематичні ланцюжки доведення, які зрозумілі дітям.
Структурно-схематична форма запису розв'язан­ня — це математична модель, що містить ланцюжок тверджень, пов'язаних між собою лініями зі стрілка­ми, які показують напрями зв'язків між окремими судженнями. Тому розв'язування задачі — це ство­рення моделі. Учні, які оволоділи уміннями ство­рювати моделі та оперувати ними, мають можливість побачити реальний шлях, що приведе до розв'язан­ня задачі.
Розв'язуючи задачу структурно-схематичним спо­собом, учитель основний акцент робить на пошуку доведення, обов'язково фіксуючи кожний крок. Пе­рехід від структурно-схематичного способу запису розв'язання до словесно-символьного можна вико­нувати в усній формі, оскільки при цьому відбуваєть­ся тільки формування вмінь учнів правильно ви­словлювати свої думки.
Традиційно на уроці геометрії вчитель, як прави­ло, розв'язує конкретну задачу, не турбуючись про обгрунтування того, чому треба міркувати так, а не інакше. Переважно етап моделювання розв'язання виконується усно, учні охоче погоджуються з ходом розв'язування в цілому, але не відчувають зв'язків між окремими умовиводами. Здебільшого діти інтуїтивно здогадуються, що треба робити.
Розв'язуючи задачі структурно-схематичним спо­собом, діти, у яких ще недостатньо розвинене абст­рактне мислення, ознайомлюються з суттю логіч­них доведень, вчаться правильно міркувати.
Успішне навчання розв'язування задач на дове­дення залежить від:
·         систематичного розв'язування задач структурно-схематичним способом;
·         доцільно дібраної системи задач на доведення до кожної теми, що вивчається.
Структурно-схематичне розв'язування задач на доведення під час вивчення теми «Ознаки рівності трикутників» Успіх у розв'язуванні задач залежить від знання теорії, узагальнених схем (алгоритмів), що в сукуп­ності складають опорні знання. Крім традиційних теорем цього розділу, треба добитися засвоєння уч­нями двох узагальнених схем.
1.      Схема розв'язування задач на доведення:
а)      аналіз умови, виконання малюнка;
б)     створення моделі розв'язання (структурно-схематичне розв'язання);
в)     словесно-символьний запис розв'язання;
г)      аналіз розв'язання, пошук іншої моделі розв'я­зання.
2.      Схема доведення рівності відрізків (кутів):
а)      знаходження (побудова) трикутників, елемен­тами яких є ці відрізки (кути);
б)     доведення рівності знайдених трикутників;

              в)      висновок про рівність відповідних елементів рівних трикутників.



Задачі для самостійних дослідів учнів.

Чи існують трикутники, у якого довжини відповідних висот рівні, але трикутники не рівні?

Чи існують  трикутники , у яких кути різні, але сторони рівні?

 На скільки рівновеликих трикутників можна розрізати будь-який трикутник?

Чи існують нерівні трикутники, у яких  рівні добутки висоти на відповідну їй сторону?

Як трикутник розділити на прямокутні трикутники?

Як трикутник розділити на рівнобедрені трикутники?

Як трикутник розділити на тупокутні  трикутники?

Як трикутник розділи подібні трикутники до даного?




Як ромб розділити на 16 рівних трикутників?


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Властивості трапеції

Контрольна робота з теми «Подібність трикутників»

Площа чотирикутника